Select Page

Gebruik de 10-3-2-1-0 regel om beter te slapen en uitgeruster wakker worden

3 mrt 2016 | Gezondheid, Hacks | 0 Reacties

Een productieve dag begint met een goede ochtend. En je kunt geen goede ochtend hebben wanneer je geen goede nachtrust hebt gehad.  Fitness coach Craig Ballantyne heeft een 5 simpele richtlijnen opgesteld. Wanneer je je aan deze regels houdt zul je beter in slaap komen, beter slapen en dus lekkerder en uitgerust wakker worden.  Hij noemt het de 10-3-2-1-0 formule. En het heeft vooral te maken met cafeïne, werk, eten en felle schermen.

 

10 uren voordat je gaat slapen: geen cafeïne meer

Wellicht de lastigste voor veel mensen in die rijtje, maar het werkt. Geen koffie. Maar denk ook energiedrankjes… Bij een kleine hoeveelheid, 1 à 2 kopjes koffie, verbetert cafeïne de concentratie en gat het de vermoeidheid tegen. Te véél cafeïne zorgt juist voor rusteloosheid, angstgevoelens of hoofdpijn. Het verschilt per persoon wat nou echt te veel is. De één kan zonder problemen 4 koppen koffie op, terwijl iemand anders na 2 koppen al de hele dag tolt als een dolle.

3 uren voordat je gaat slapen: niet meer eten en geen alcohol

Na het avondeten geen grote hoeveelheden eten meer tot je nemen. Een schaaltje yoghurt kan nog. Wanneer je ’s avonds een zak chips opentrekt en wat biertjes achterover tikt komt het lichaam niet tot rust. Je stofwisseling blijft werken, terwijl deze juist richting de spaarstand zou moeten. Stel je eet om 21:00u nog een paar flinke boterhammen en je wil om 22:00u gaan slapen, dan is je stofwisseling nog volop bezig. Dat helpt niet bij het in slaap willen komen.

2 uren voordat je gaat slapen: niet meer werken

Niet meer werken? Wie werkt er nou nog ’s avonds laat? Er zijn genoeg mensen die van thuis uit werken, of die late diensten draaien. Maar ook huishoudelijke klussen zijn 2 uren voor het slapen gaan niet meer aan te raden. Die kunnen best tot de volgende dag wachten. Het lichaam moet, zoals we al eerder opmerkten, richting de spaarstand gaan. Als je dan fysiek of mentaal nog aan de slag gaat, helpt dat niet echt.

1 uur voordat je gaat slapen: geen beeldschermen meer aan!

Oei, da’s een lastige. Een uur voor het slapen gaan geen beeldschermen meer aan. Het moet juist donker zijn in de ruimte waar je wilt gaan slapen. Dat betekent dus geen series meer kijken in bed, niet meer voor de tv hangen tot laat ’s avonds, niet meer whatsappen of twitteren en zelfs niet meer op Facebook zitten om te kijken of er nieuwe updates van Ditisgeniaal.nl op staan… Helaas. Er zijn genoeg andere dingen die je een uur voor het slapen gaan in bed kunt doen.

0…: Dat is het aantal keren dat je de snooze-knop mag indrukken!

Ja. De snooze-knop. Wie maakt zich er niet wel eens schuldig aan. De wekker gaat en het enige dat je denkt is: “Neeeee, nog éééééven….!”. Of “Bij de volgende sta ik op…”. Ja, we kennen het. Toch is het beter om op te staan wanneer de wekker gaat en die snooze-knop te laten voor wat het is. Hoe vaker je de snooze-knop indukt, hoe lastiger het is om op te staan! Kom op! Eruit!

Geef jezelf twee weken de tijd om bovenstaande tips uit te voeren. Het zal lastig zijn in het begin, maar het loont. Wanneer je namelijk ’s ochtends uitgeruster en eerder wakker wordt, heb je meer tijd in de ochtend. Omdat je meer tijd hebt, heb je meer tijd in de ochtend om klusjes af te krijgen die normaliter doorgeschoven worden naar de middag. Nu heb je meer tijd in de middag, en dat betekent minder stress…

[bron: Early To Rise blog]

About The Author

Laat weten wat jij er van vindt