Select Page

Hoe voorkom je die stekende pijn in je zij bij het hardlopen?

27 jan 2016 | Gezondheid | 0 Reacties

Ken je dat? Ben je lekker aan het hardlopen, heb je ineens een stekende pijn in je zij. Wees gerust, het komt vaker voor. Heel vaak. Zo’n 69% van hardlopers heeft hier wel eens last van. Trouwens ook wielrenners en zwemmers kampt er wel eens mee. Hier lees je wat het is, waardoor het veroorzaakt wordt en wat je kunt doen om het te voorkomen.

Wat is die stekende pijn in je zij nou eigenlijk?

Wetenschappers zijn het hier niet helemaal over eens, maar we kunnen de oorzaak terugbrengen naar drie mogelijke opties:

  1. Je middenrif spant zich juist krampachtig aan, door het overmatig strekken van die spieren tijdens het hardlopen/krachtiger ademhalen.
  2. Het constante op-en-neer gaan tijdens het hardlopen zorgt ervoor dat je organen in de buikholte flink schudden. Wat weer pijn veroorzaakt.
  3. Er is niet genoeg vloeistof tussen de verschillende lagen van het buikvlies. (NB: Het buikvlies is het membraan dat de binnenkant van je buikholte bekleedt.) Of je hebt gewoon te veel gegeten, waardoor dit tegen de binnenste laag van je buikvlies duwt.

Heel fijn. Maar wat we nu eigenlijk willen weten is:

Hoe voorkom je die stekende pijn in je zij tijdens het hardlopen?

Als je die steken niet wilt hebben, dan wordt aangeraden om a. niet meteen na een flinke maaltijd te gaan hardlopen, b. ervoor te zorgen dat je core sterker wordt zodat er minder beweging in je buikholte mogelijk is en de organen meer op hun plek blijven zitten en c. ervoor te zorgen dat je voldoende water drinkt.

Maar wat te doen tijdens die steken?

Ja, het enige dat je dan nog kunt doen is: kort stoppen met hardlopen en wachten tot het over gaat.

In de video hiernaast laat Hank Green van de SciShow Channel op Youtube zien wat er gebeurt in je lichaam als je tijdens het joggen die stekende pijn krijgt…

About The Author

Laat weten wat jij er van vindt