Select Page

Negen eenvoudige oefeningen voor je rug die je zittend kunt doen

2 mrt 2016 | Gezondheid, Hacks | 0 Reacties

Wanneer je het grootste gedeelte van je dag doorbrengt starend naar je laptopscherm en je voornaamste fysieke activiteit het lopen naar de koffieautomaat en weer terug is, dan is de kans groot dat je niet erg lief bent voor je rug. Sterker nog, je rug gaat op den duur protesteren. En als protesteren geen nut blijkt te hebben, dan zegt je rug op een gegeven moment: “Zoek het maar uit, ik kap ermee!”.

Maar geen nood. Voordat het zover is, kun je er nog genoeg aan doen. Naast een betere houding achter je laptop, staat meer bewegen hoog op het lijstje. Wij hebben negen effectieve oefeningen voor je rug op een rij gezet. Je hoeft er niet eens voor achter je bureau vandaan te komen. Dit zijn echt oefeningen voor mensen die aan hun bureaustoel vastgeplakt zitten.

Wanneer je deze oefeningen in je dagelijkse routine inpast zul je zien dat niet alleen je rug je dankbaar zal zijn (zeker op de lange duur), maar ook je collega’s. Want minder last van je rug hebben is ook nog eens goed voor je humeur.

Let op: Wij kunnen je geen garantie geven dat deze oefeningen helpen tegen een lastige, chagrijnige, humeurige leidinggevende…

Schouders ophalen

Deze oefening is voor het bovenste gedeelte van je rug. Ga rechtop zitten met beide voeten op de grond. Laat je armen losjes langs je zij hangen. Til je nu schouders op tot aan je oor (in ieder geval zo ver mogelijk). Houd je nek recht, niet buigen. Daarna laat je je schouders weer zakken. Herhaal deze oefening een paar keer vlot achter elkaar.

Schouders naar achteren

Ga rechtop zitten met beide voeten op de grond. Laat je armen losjes langs je zij hangen. Houd je nek recht, en breng schouders naar achteren. breng je schouderbladen zo ver mogelijk naar elkaar toe. Je borstkas komt naar voren. Daarna breng je je schouders zo ver mogelijk naar voren. Doe deze oefening in een rustig tempo een aantal keren achter elkaar.

Rollen met je schouders

Ga rechtop zitten met beide voeten op de grond. Je knieën een beetje uit elkaar, op heupbreedte. Doe je handen op je schouders (zie plaatje) en maak cirkelvormige bewegingen met je ellebogen. Alsof je aan het zwemmen bent. Doe deze oefening een paar keer, eerst draai je cirkels naar voren toe, daarna in tegengestelde richting.

Draaien van de wervelkolom

Ga rechtop zitten op de rand van je stoel en met beide voeten op de grond. Je knieën een beetje uit elkaar, op heupbreedte. Doe je handen achter je hoofd, je ellebogen wijzen naar de zij. Draai nu met je bovenlichaam rechtsom en dan linksom. Je ellebogen blijven in een rechte lijn. Herhaal deze oefening een paar keer op een tempo dat voor jou prettig voelt.

Rug buigen

Ga rechtop zitten op de rand van je stoel en met beide voeten op de grond. Je knieën een beetje uit elkaar, op heupbreedte. Plaats je handen op je knieën. Buig nu je rug en kijk omhoog. Het middelste gedeelte van je rug breng je naar voren, terwijl je je schouders, nek en hoofd naar achteren brengt. Je kin wijst omhoog. Herhaal deze oefening een aantal keren.

Naar voren leunen

Ga rechtop zitten met beide voeten op de grond. Knieën tegen elkaar. Ga nu met je bovenlichaam zo ver mogelijk naar voren, zonder dat je je rug ‘kromt’ of buigt. Houd deze positie even vast zo lang als je kunt. Het kan helpen om met je handen je scheenbenen te vast te pakken. En ga weer terug naar de startpositie. Herhaal deze oefening 1 a 2 keer.

Zijwaartse buiging onderrug

Ga rechtop zitten op de rand van je stoel en met beide voeten op de grond. Je knieën een beetje uit elkaar, op heupbreedte. Doe je handen achter je hoofd. Buig je bovenlichaam naar links en daarna naar rechts. Buig je rug niet naar voren of naar achteren. Maar zijwaarts. Herhaal deze oefening een aantal keren.

Zittende Cat-Cow Pose

Ga rechtop zitten op de rand van je stoel en met beide voeten op de grond. Je knieën een beetje uit elkaar, op heupbreedte. Plaats je handen op je knieën. Adem flink in terwijl je je rug zo veel mogelijk strekt en je naar voren leunt en omhoog kijkt (als een Indiase koe). Vervolgens adem je uit terwijl je naar achteren leunt en je rug zo veel mogelijk laat krommen (als een kat). Herhaal deze oefening een paar keer op verschillende snelheden.

Zijwaartse buiging middengedeelte rug

Ga rechtop zitten op de rand van je stoel en met beide voeten op de grond. Je knieën een beetje uit elkaar, op heupbreedte. Plaats je handen op je knieën. Buig nu het middelste gedeelte van je rug naar rechts. Niet te ver. Probeer je schouders niet mee te bewegen. Daarna naar links. Herhaal deze oefening een paar keer.

Deel dit bericht met al je Facebook vrienden, vooral degenen met een kantoorbaan.
[bron: Liveinternet.ru]

About The Author

Laat weten wat jij er van vindt