Select Page

Top 6 dingen die je kunt doen voor je hart!

28 jan 2016 | Gezondheid | 0 Reacties

Het jaar is net begonnen. We zijn er nog maar gewend aan dat we 2016 moeten schrijven in plaats van 2015. Wie van ons weet zijn of haar goede voornemens nog? En wie ze zich nog weet te herinneren, wie houdt zich er nog aan? Het lijstje hieronder is voor sommigen een eye-opener, voor anderen een kleine reminder.

1. Stop met roken!

Het lijkt een inkoppertje, en dat is het ook: Stop met roken! Als je nu niet rookt, begin er dan nooit aan! Wanneer je stopt met roken zul je binnen enkele maanden al het risico op het krijgen van een hartaanval hebben vermindrd, je ademhaling gaat voorruit en je bloedcirculatie verbetert. Eén jaar na het stoppen zal het risico op het krijgen van een hartaanval n.a.v. een rookverslaving zijn gehalveerd! Begin vandaag nog, maak een STOPplan! (Bovendien scheelt het ook nog eens behoorlijk in je portemonnee…)

2. Minder suikers eten!

De World Health Organization (WHO) stelt voor dat onze dagelijkse suikerinname naar minder dan 6 theelepels moet. De natuurlijke suikers in fruit niet meegerekend.  Een te hoge suikerinname wordt gelinkt aan hart- en vaatziekten en andere gezondheidsproblemen. Moet je nou ineens helemaal weg van de suiker? Nee. Kleine stapjes. Doe je nu 2 klontjes suiker in je thee? Maak daar dan 1 klontje van. Beter nog zou zijn; geen klontje… Let ook op die verborgen suikers. Deze zitten in ontbijtgranen, yoghurt, dressings en sauzen. Kijk op de verpakking, vergelijk met soortgelijke producten en kies degene waar het minste suiker in zit.

3. Voeg extra groente toe aan je lunch.

Een extra stukje groente op je pizza (ach ja), of een paar extra reepjes komkommer bij je broodje kan al helpen. Het eten van voldoende groente helpt bij het verminderen van het risico op een veel chronische ziekten en aandoeningen.

4. Start de Vleesloze Vrijdag, Vega Vrijdag (of een andere dag van de week)

Pak minstens één dag in de week waarop je vegetarisch/vleesloos eet. Eet dan in plaats van vlees bijvoorbeeld peulvruchten, zoals bonen, kikkererwten of linzen. Peulvruchten zitten vol eiwitten en vezels, en bevatten minder verzadigde vetten dan de meeste vleessoorten. Vaker peulvruchten eten kan bijdragen aan betere suikerwaarden en cholesterol waarden. Inspiratie nodig? probeer eens een Chili con Carne, maar dan zonder de Carne… Een Chili sin Carne dus.

5. Voeg drie 10-minuten-blokken van extra beweging toe aan je dag

We weten het allemaal; 30 minuten per bewegen is goed voor je. Daar hoef je niet per se voor naar de sportschool. Zorg er voor dat je drie keer per dag zo’n 10 minuten per keer extra beweegt. Bijvoorbeeld door je auto net iets veder weg te parkeren, stap een halte of twee eerder uit, neem de trap in plaats van de lift. Moet te doen zijn! Ook voor jou, toch?

6. Haal die elektronische apparaten uit je slaapkamer

Huh? Wat?! Geen tv op de slaapkamer? Geen tablet? Geen mobiel? Eruit ermee! Alles met een fel scherm, weg. Laat ze in  de woonkamer. Onderzoek heeft aangetoond dat als je een uur voordat je gaat slapen het gebruik van deze apparaten vermijdt, de kwaliteit van je slaap voorruit zal gaan. Betere kwaliteit van slapen, is beter uitgerust de dag beginnen. Wat moet ik dan? Ga een boek lezen, of kijk eens naar wie naast je ligt en… Ach ja, vul zelf maar in. 😉

About The Author

Laat weten wat jij er van vindt