Select Page

Wist jij dat deze groenten gezonder zijn wanneer je ze kookt of bakt?

8 mrt 2016 | Eten en Drinken, Gezondheid | 0 Reacties

We weten allemaal dat groente eten goed voor ons is. We leren het onze kinderen, hoe smerig veel kinderen het ook vinden. Wortels zijn goed voor de ogen, want wie heeft er wel eens een konijn met een bril op gezien. Van spinazie word je sterk, kijk maar naar Popeye. Maar welke groente kun je beter nog even verwarmen voordat je het eet. Welke groente wordt nog gezonder door het even te bakken/koken? Wij hebben een rijtje voor je klaar gezet.

Let op: Sommige groente bevat nitraat. Denk hierbij aan andijvie, rode bietjes, venkel en spinazie. Bij verhitting wordt nitraat gedeeltelijk omgezet in nitriet, dat schadelijk kan zijn voor je lichaam. Dus het te vaak eten van deze groente wordt over het algemeen afgeraden. (Uit recent onderzoek blijkt dat de hoeveelheid nitriet die vrijkomt bij het (weer op)warmen niet hoog genoeg is om schadelijk te zijn, Red.)

1: Wortels

Er is natuurlijk niks mis met het knagen op een lekker worteltje. Het is echter gezonder om de wortels even te bakken of koken. Waarom? Aan de ene kant omdat een ‘koude’ wortel lastiger te verteren is, en aan de andere kant omdat bij het bakken of koken van een wortel meer vitamine A vrij komt. En vitamine A is weer goed voor ons immuunsysteem.

2: Boerenkool

Wie kent het niet: boerenkool. Lekker met jus, aardappelen, rookworst en eventueel gebakken spekjes. Boerenkool zit vol vitamines en mineralen. Door boerenkool te verwarmen haal je de cholesterolverlagende eigenschappen naar boven. Kook de boerenkool echter niet te lang, want dan verliest het juist zijn vitamines.

3: Tomaten

Je zou denken dat tomaatjes vers uit het vuistje of in de salade op zijn gezondst zouden zijn. Natuurlijk zijn ze gezond, maar verwarmd zijn ze nóg gezonder. Het vitamine-gehalte daalt wel iets, maar het heeft een ander voordeel. Waarom? In tomaten zit een stof genaamd ‘lycopeen’. Wanneer je tomaten verwarmt gaat het lycopeengehalte met zijn 30% omhoog. Deze stof zou helpen om kanker te bestrijden, goed voor je hart- en bloedvaten, het helpt de huid te beschermen tegen verbranding en veroudering als gevolg van uv-straling. Goed spul dus!

4: Spinazie

Popeye kan erover meepraten. Spinazie is een krachtig goedje. Goed voor je bloeddruk, vol vitamine A en C en goed voor je botten omdat er veel calcium in zit. Door spinazie kort te verhitten kan het het lichaam een grotere hoeveelheid calcium, ijzer en magnesium eruit opnemen.

 

 

Welke groente kun je beter niet rauw eten, i.v.m. giftige stoffen?

Sommige groenten bevatten hele kleine hoeveelheden giftige stoffen. Die stoffen worden geneutraliseerd tijdens het koken. Denk aan aardappelen (!), asperges, spruitjes, aubergines en veel peulvruchten.

[bron: Women’s Health / Gezondheidsnet]

About The Author

Laat weten wat jij er van vindt